In 2020 bestaat Polikliniek de Blaak 30 jaar. Een bijzonder moment waar we even bij stil willen staan. Van een kleine praktijk voor spataderen zijn we in die 30 jaar uitgegroeid tot een zelfstandig behandelcentrum voor medische en cosmetische ingrepen met 3 vestigingen en meer dan 70 medewerkers.
Het begin
In 1990 startte dermatoloog drs. Jan Dros een praktijk voor spataderen op de Blaak in Rotterdam. In die tijd waren er nog weinig artsen met kennis van spataderbehandelingen en zijn spreekuren zaten daarom al snel bomvol. Omdat dokter Dros ook werkzaam was voor het toenmalige Bergwegziekenhuis in Rotterdam ontstond er een samenwerking tussen de polikliniek op de Blaak en het ziekenhuis. Later ging het Bergwegziekenhuis door onder de naam IJssellandziekenhuis en kreeg Polikliniek de Blaak de naam ”buitenpoli IJssellandziekenhuis”.
foto: Polikliniek de Blaak in de jaren 90.
Na een overname van de polikliniek werd de naam definitief gewijzigd in Polikliniek de Blaak. Vanaf dat moment groeide de kliniek als kool. In Leidschendam (later Rijswijk), Almere en Tilburg werden nieuwe vestigingen geopend en in Rotterdam werd flink uitgebreid. Naast de behandeling van spataderen konden patiënten ook terecht bij de Blaak voor dermatologie, proctologie, huidtherapie en cosmetische chirurgie. De kliniek heeft daarnaast veel bekendheid gekregen door de bijzondere kennis op het gebied van behandeling van lipoedeem.
Kwaliteit van zorg
Als een van de eerste zelfstandige klinieken van Nederland moest de Blaak zich onderscheiden van reguliere zorg. De destijds gekozen strategie is nog altijd ongewijzigd: Hoge kwaliteit van zorg leveren met korte wachtlijsten en net wat extra aandacht voor iedere patiënt. Omdat het handhaven van de kwaliteit best lastig is in een snel groeiende organisatie is in 2005 gestart met het invoeren van een kwaliteitsbeleid wat heeft geresulteerd in het ZKN keurmerk en een fulltime kwaliteitsmanager die zorgt dat we aan alle eisen voldoen.
In de afgelopen 30 jaar hebben we een enorme hoeveelheid mensen van kleine en grote ongemakken af geholpen of de cosmetische verbetering gegeven die ze wensten. We zijn trots op de organisatie die we zijn geworden en dankbaar voor het vertrouwen dat we elke dag weer krijgen van onze patiënten. Op naar de 50 jaar!